Hur kan vi optimera lärandet med hjälp av det digitala och leda den här processen?
Vi är glada att bjuda in dig till det tredje seminariet i vår seminarieserie “Framtidens skola”, som denna gång fokuserar på lärandet och möjligheterna i den digitala världen som präglas av AI.
En god utbildningsnivå är avgörande för ett fungerande samhälle men också för den individuella resiliensen som ger individer verktygen att kunna hantera de utmaningar vi ställs inför i ett samhälle under ständig förändring. Under de senaste åren har skolformer i Finland och Sverige utsatts för stort yttre tryck. Politiska reformer, ökade samhällsklyftor, förändrade attityder hos elever och föräldrar samt det konstant levande digitala landskapet påverkar skolans förutsättningar i grunden. Vilka utmaningar och lösningar ser vi? Hur rustar vi dagens och morgondagens skolpersonal så att även de har möjlighet att hantera de ständiga förändringarna? Hur kommer morgondagens utbildning och lärande att se ut och vad förutsätter det av ledarskapet i skolan?
Seminariet arrangeras av Finlandsinsititutet i Stockholm i samverkan med Göteborgs universitet, Hanaholmen och Kulturfonden för Sverige och Finland. Seminariet anordnas i Göteborgs universitets huvudbyggnad.
Hjärtligt välkomna!
Tilläggsinformation:
Anna Nummi, utbildningsansvarig på Finlandsinstitutet i Stockholm, anna.nummi@finlandsinstitutet.se
Janne Wikström, projektchef på Hanaholmen, (Hanaholmen Akademi – Utbildnings- och forskningspolitiskt samarbete mellan Sverige och Finland) janne.wikstrom@hanaholmen.fi
Kl.13.00–13.05: Välkomstord från arrangörerna
Kl.13.05–13.45: Key note: För snabbt och för långsamt: Vad saknas i skolans digitalisering? Hur kan vi tänka kring faktisk digitalisering i skolan och hur kan vi möjliggöra framtidens skola? Johan Magnusson, professor i informationssystem (Istitutionen för tillämpad IT, avd Informatik)
Johan Magnusson är professor och föreståndare för Swedish Center for Digital Innovation (www.scdi.se) vid Göteborgs universitet. Hans forskning rör hur offentliga organisationer kan bedriva ändamålsenlig digitalisering, och hur detta behöver möjliggöras genom ny styrning.
Kl. 13.45–14.45: Lärande och ledarskap i det digitala. Deltagarna får välja mellan två olika grupper:
a) Lärande: Digitala verktyg och AI som stödjer undervisning:
-
Kl. 13.45–14.00: Anna Kraft, vd, Lexplore och Stina Hyltmark, rektor för Pilängsskolan och Titanskolan i Landskrona. Lexplore - en tjänst för systematisk läsutveckling för alla elever
-
Kl. 14.00-14.45: Fritjof Sahlström, professor vid Helsingfors universitet, senaste forskning/pågående projekt kring pedagogik, digitalisering och AI
b) Ledarskap: Lagstiftning och AI:
-
Kl. 13.45-14.30: John Henriksson, utbildningsplanerare och doktorand vid CLL vid Åbo Akademi med fokus på hållbarhet, bedömning och digitalisering av lärande
-
Kl. 14.30–14.45: Anna Kraft, vd, Lexplore och Stina Hyltmark, rektor för Pilängsskolan och Titanskolan i Landskrona. Lexplore - en tjänst för systematisk läsutveckling för alla elever
Kl. 14.45–15.15: Paus med fika
Kl. 15.15–16.30: Lägesbild och komparation mellan Sverige och Finland
-
Kl. 15:15–15:45: Kurt Torsell, direktör för den svenskspråkiga utbildningen, Utbildningsstyrelsen
-
Kl. 15:45–16:05: Fredrika Lagergren Wahlin, Fil.dr.; universitetslektor
-
Kl. 16:05–16:20: Lärarstudenters frågor och kommentarer
Kl. 16:20–16:30: Publikfrågor
Kl.16.30–17.00: Mingel