Miten eri tavoin ajattelevien kanssa keskustellaan rakentavasti elämäntapoihin sekä arvoihin liittyvistä vaikeista kysymyksistä ja miten opitaan elämään yhdessä epävarmuuden kanssa? Näitä ja muita uskonnollisiin ja ei-uskonnollisiin katsomuksiin liittyviä kysymyksiä käsitellään Katsomusdialogi koulun arjessa -kurssilla.
Kurssin tarkoituksena on edistää globaali- ja demokratiakasvatuksen toteutumista koulussa ja kasvatustyössä laajemmin. Kurssi antaa valmiuksia edistää dialogitaitoja lasten ja nuorten kanssa, jotta voidaan rakentaa rauhanomaista ja yhdenvertaista yhteiskuntaa kaikille.
Kurssikuvaus: Katsomusdialogi koulun arjessa (yht. 5 op) on maksutonta, tutkimuspohjaista, erityisesti opettajille ja opettajaopiskelijoille sekä muillekin kasvattajille suunnattua koulutusta. Kurssilla käydään vertaisverkkokeskusteluja muiden osallistujien kanssa sekä tehdään tehtäviä, jotka liittyvät konkreettisesti kasvatustyöhön ja oman dialogiosaamisen kehittämiseen.
1. Uskonto- ja katsomuslukutaito sekä dialogitaidot
Aika: keskiviikkona 5.2. 2025 kello 16.30 – 18.00 Paikka: Zoom moskeijasta käsin.
Koulutusosiossa saadaan perustietoa koko kurssia ajatellen. Juhlimme samalla YK:n eri uskontoja ja muita katsomuksia edustavien harmonian viikkoa / UN World Interfaith Harmony Week.
Kouluttajat: UNESCO professori Arto Kallioniemi, väitöskirjatutkija Heidi Rautionmaa yhteistyössä islamilaisen yhteisön kanssa.
2. Katsomusdialogi yhteisissä tapahtumissa ja juhlakulttuurissa
Aika: tiistaina 11.3. 2025 kello 14.30 – 16.00 Paikka: Zoom ja Kenttäkadun päiväkodin sali, osoite Kenttäkatu 11, Hyvinkää.
Rakentavan katsomusdialogisuuden edistäminen on jokaisen opettajan tehtävä. Koulutuksessa perehdymme katsomusdialogisuuteen opetuksessa ja muutoinkin koulun toiminnassa. Esittelemme Nurmijärven kunnassa pilotoitua lapsiryhmän juhlakalenteria sekä pohdimme ja suunnitelemme yhteisten tilaisuuksien ja juhlien järjestämisen toteuttamista.
Kouluttajat: varhaiskasvatuksen konsultoiva erityisopettaja Leena-Maija Järvenkallas Nurmijärven kunnasta ja väitöskirjatutkija Heidi Rautionmaa sekä hindulaisuuden asiantuntija, Uskot ilman rajoja ry:n aktiivi Marko Näätänen.
3. Katsomusdialogi huoltajien ja koulua ympäröivän katsomuksellisuuden ja kielellisyyden kanssa
Aika: keskiviikkona 26.3. 2025 kello 16.00 – 18.00 Paikka: Zoom ja Sellon kirjasto, Espoo.
Koulutuksessa käsitelemme sitä yhteistyötä, jota opettajat ja muu koulun henkilökunta harjoittavat oppilaiden huoltajien kanssa kielellisyyden sekä katsomukselliset kysymykset ja ratkaisut huomioon ottaen. Ensimmäinen puolituntia on toisiimme tutustumista paikan päällä ja zoomissa. Virallinen koulutus alkaa kello 16.30.
Kouluttajat: islamin opettaja Nimco Noor, Uskot ilman rajoja ry:n aktiivi, bahai Lars Silén ja väitöskirjatutkija Heidi Rautionmaa.
4. Uskontojen ja muiden katsomusten moninaisuus Suomessa
Aika: tiistaina 8.4. kello 15.30 - 17.00 Paikka: Helsingin yliopisto, Kasvatustieteellinen tiedekunta, Minerva -talo, luokka K112, Siltavuorenpenger 5 A, Helsinki
Tämä koulutus käsittelee Suomen katsomuksellista kenttää erityisesti nuorten näkökulmasta. Minkälaista katsomuksellisuuden kehitystä on tapahtunut ja on lähitulevaisuudessa odotettavissa tutkimusten perusteella? Koulutus auttaa näkemään laajemman kontekstin, missä opettajat ja muut kasvattajat toimivat.
Kouluttajat: tutkimuskoordinaatori Jussi Sohlberg, väitöskirjatutkija ja katsomusaineen opettaja Veijo Fiskaali ja väitöskirjatutkija. AmO, AO Heidi Rautionmaa.
5. Katsomusdialogi ja viheliäiset aiheet
Aika: torstaina 8.5. kello 16.30 – 18.00 Paikka: Helsingin yliopisto, Kasvatustieteellinen tiedekunta, Athena- talo, Siltavuorenpenger 3 A, luokka 317, Helsinki
Koulutuksessa käymme yhdessä läpi mm rohkeamman ja turvallisemman tilan rakentumista sekä myötätuntoiseen kuuntelemiseen ja kriittisen ajatteluun ohjaamista. Käytännön esimerkkinä esittelemme keväällä toteutetun retken työpajoineen kolmen helsinkiläisen oppilasryhmän kesken.
Kouluttajat: Väitöskirjatutkija Heidi Rautionmaa yhteistyössä kolmen kevätretkelle osallistuneen lukion ja yläkoulun opettajan kanssa.
- tuntee katsomuksiin liittyvät keskeiset käsitteet ja ajantasaisen lainsäädännön kouluun ja katsomuksiin liittyen
- osaa katsomusdialogin perusteet teoriassa ja käytännössä
- taitaa dialogimenetelmien käytön opetuksessa sekä kodin ja koulun sekä välisessä yhteistyössä
- osaa edistää kouluyhteisön rakentavaa katsomusdialogia myös vaikeissa aiheissa