Mitä tekoälyn aikakausi vaatii markkinoijalta ja organisaatiolta?
- Milloin: Ke 27.11.2024 klo 14–16
- Missä: Virtuaalitilaisuutena verkossa
- Hyvä tietää: Tilaisuus on kaikille avoin ja veloitukseton
Tekoäly ja digitaalisuus myllertävät ja muuttavat markkinointialan työnkuvia ja työtehtäviä. Jokaiselta markkinoijalta vaaditaan niin uuden omaksumista, innovointitaitoa kuin epävarmuuden sietoa. Samalla myös organisaatioiden johtamisen tulee siirtyä datan, tekoälyn ja automaatioiden aikakaudelle. Uusilla työkaluilla pitäisi luoda uutta bisnestä ja kilpailuetua, mutta tämä ei onnistu ellei ihmisten ja organisaation toimintatapojen muutosta johdeta.
Tässä MarkkinointiKollektiivin tilaisuudessa haetaan yhdessä tilannekuvaa tekoälyn vaikutuksista markkinoijan työhön. Tarkastelussa ovat sekä organisaatiotasolle vaadittavat muutokset että markkinoijan oma arki.
Ilmoittaudu heti mukaan alta, ja vinkkaa tilaisuudesta myös kollegalle!
Tilaisuuden puheenvuorot:
Vanha organisaatio + uusi teknologia = edelleen vanha organisaatio
Markkinointi- ja myyntiteknologioiden käyttöasteet ovat kroonisesti matalia. Siksi liiketoiminnan hyöty jää monessa teknologiahankkeessa vähäiseksi. Datalla, tekoälyllä ja automaatiolla pitäisi luoda uutta bisnestä ja kilpailuetua, mutta tämä ei onnistu ellei myös organisaation toimintatapoja samalla muuteta.
Lars Schulman (VML Finland) antaa puheenvuorossaan käytännön vinkkejä siihen, miten B2B-markkinointiorganisaatioiden on pystyttävä muuttamaan prosessejaan ja toimintamallejaan. Muuten datasta, AI:sta ja teknologiasta on melko turha odottaa saavansa irti niille asetettuja odotuksia ja bisneshyötyjä.
Tekoäly ja digitaalisuus muuttavat markkinointialaa ja sen työnkuvia merkittävästi. Jokaiselta markkinoijalta vaaditaan nyt uusien taitojen omaksumista, muutoskyvykkyyttä ja kykyä sietää epävarmuutta. Tämä muutos haastaa myös alan johtamista.
Mitä markkinoijan tulee tietää tekoälyn aikakaudella kohderyhmätiedon mallinnuksesta
Tekoälyratkaisut ja niiden kehittyminen ovat tuoneet uusia mahdollisuuksia markkinoinnille myös tutkimustiedon hyödyntämiseen.
Jaakko Kaartinen (Taloustutkimus) käy puheenvuorossaan läpi, mitä markkinoijan tulee tietää tekoälyn aikakaudella kohderyhmätietojen mallinnuksesta. Mitä on hyvä huomioida esimerkiksi Suomen muuttuvan väestön tietojen keräämisessä että sen mallintamisen osalta? Aiempaa tehokkaammat markkinointitutkimuksiin käytettävät välineet edellyttävät aiempaa tarkempia lähestymistapoja, joista markkinoijien on syytä olla hereillä – muuten riskinä on bad data in, bad data out.
Ajatuksiaan jakamassa:
- Jaakko Kaartinen (Taloustutkimus)
- Lars Schulman (VML Finland)
- Tuula Sirén (MMA)
Iltapäivän aikataulu:
- Klo 14.00 Tilaisuuden avaus
- Puheenvuorot
- Klo 16.00 Tilaisuus päättyy
-
Ohjelma ja aikataulu saattavat muuttua vielä ennen tilaisuutta.
-
Tilaisuuden tuottaa MarkkinointiKollektiivi.
-
Tilaisuuden mahdollistavat kumppanimme Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA, Taloustutkimus sekä VML Finland.
-
Tilaisuus on osallistujille maksuton ja kaikille avoin.